HTML

kékszakállú

Barátság, párkapcsolat, házasság, szerelem, szakítás, élet, szenvedély, mélység, vágy, túrázás, pihenés, munka, szabadidő, Kedves, drótszamár, egyetem, jövő, régészet

Friss topikok

  • kekszakalluherceg: Hát csak azt szerettem volna mondani, ezzel a dallal, hogy több van benne, mint ami elsőre látszik... (2012.06.26. 00:02) Laci barátomnak
  • csanadvary: Két dologhoz szeretnék gratulálni. Az egyik a vizsgád, örülök hogy túlestél rajta, a másik, a blog... (2012.06.24. 21:45) Sikerült!!!!!!

Címkék

Archívum

a Pajtás folyami gőzhajó tragédiája a Balatonon

kekszakalluherceg 2012.06.10. 10:15

 

A Pajtás gőzhajó 1954. május 30-án vasárnap 10.15-kor indult menetrend szerint Siófokról Balatonfüred érintésével Tihanyba. A Siófok és Balatonfüred közötti úton semmi különös nem történt. A füredi kikötés után a hajó 11.30-kor indult el Tihanyba fedélzetén 176 utassal és 6 főnyi személyzettel. A gőzős a "megszokott ingással" lassan indult el a Tagore sétány irányába (3. kép), ahol a mólót elhagyva először a bal, majd a jobb oldalára billent. Az ingást a kapitány Heisz Pál a kormány elfordításával próbálta megállítani, de ez nem sikerült neki és a hajó bal oldalára eldőlt. Ez az esemény Magyarország eddigi legnagyobb vízi tömegszerencsétlenségét jelentette. A közelben folyó vitorlásverseny résztvevői a versenyt abbahagyva, azonnal megkezdték az utasok mentését,de sajnos ennek ellenére 23-an haltak meg és több mint ötvenen szenvedtek sérüléseket...

 

A Pajtás gőzhajó megérkezik Balatonfüredre...

1954. május 30-a, 11.30 perc a tragédia előtti pillanatok...

A baleset helyszínrajza...

A hajó elkezd balra dőlni...

A borulás pillanata...

Menekülő, úszó emberek...

Vámos Gyula fűtő kinyitotta a kazán vészszelepét megelőzve ezzel a még nagyobb tragédiát. Hősiességéért az életével fizetett...

Megérkezik az első vitorlás...

Az emberek a víz felett lévő részekre másznak ki a hajó belsejéből...

A mentés pillanatait örökíti meg az 50. évfordulóra készült emléklap...

A felborult hajón várják a visszaérkező mentőket 1...

A felborult hajón várják a visszaérkező mentőket 2...

A Pajtás oldalán látható a kivágott rész, ahol a bennrekedt utasokat kihúzták...

A segítség csónakon érkezik...

Ezen a képen is jól látható a mentésben részt vevők nagy száma...

Kalóz típusú hajó mentés közben...

Csónakokkal is menekítik az embereket...

A felborult hajó visszaállításához érkezik a Beloiannisz motoros...

Előkészületek a Pajtás kiemelésére...

A rendőrök távolabbról figyelik a sikertelen próbálkozásokat...

A hajót végül más módszerrel sikerült kihúzni a vízből...

Az 1999. május 30-án füreden felállított emlékmű megszentelése...

A Tagore sétányon baleset vonalában felállított  emlékmű az 50. évfordulón... (Raffay Béla szobrászművész alkotása)

Az emléktábla szövege...

A segítségért nyúló kéz megdöbbentő képe...

 

A tragédiához hozzá tartozik, hogy a Dunáról a Balatonra ideiglenesen áthelyezett hajót átépítették, és az engedélyezett utasbefogadó képességét 150-ről 200 főre emelték fel úgy, hogy nem végeztek rajta állékonysági vizsgálatot. Az átalakítás után a Pajtás személyzete észlelte és jelentette is a veszélyes labilitását, de az illetékesek valószínűleg a "szabotázs" vádjától tartva nem tettek semmit...

Végezetül meg kell jegyezni, hogy a tragédiáról összesen egy rövid hírben számoltak be akkoriban - a Szabad Nép hasábjain - ott is jelentősen elferdítve a valóságot 12 áldozatot, és néhány könnyebb sérülést említve.

A Pajtás tragédiája 30 évig tiltott téma volt, ezért különösen fontos, hogy most, az 50. évfordulón megemlékezzünk róla.

*

Ezúton szeretnék köszönetet mondani Simonné Zákonyi Tündének, a     Nők a Balatonért Egyesületelnökasszonyának, a segítségéért és a képanyag felhasználásának lehetőségéért.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kekszakallu.blog.hu/api/trackback/id/tr204576327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása